РЕШЕНИЕ
№.
гр. Ловеч, 25.11.2013 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен
състав, в публично съдебно заседание на деветнадесети ноември две хиляди и тринадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА
КРЪСТЕВА
при секретаря Й.И.
като разгледа докладваното от съдия Кръстева адм.дело № 319 по описа на ЛАС за 2012 година, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на Глава X от Административно-процесуалния кодекс /АПК/,
във връзка с чл.54 от Закона за кадастъра и имотния регистър /ЗКИР/.
Постъпила е жалба с вх.№2859/22.11.2012 г. от В.Б.Д. ***
с ЕГН********** против Отказ № 94-9609-11-10-15634/ 10.10.2012 г. на началника
на СГКК гр.Ловеч, с която е отказано попълване и поправка на КККР на с.Чифлик
общ.Троян обл.Ловеч в частта за поземлени имоти № 81476.74.6, 81476.74.5, 81476.74.4,
81476.74.3, 81476.74.608. Към жалбата административният орган е приложил копие
от цялата преписка по издаване на акта. Жалбоподателят твърди, че направеното
предложение за изменение на КККР е съобразено със съществуващите на място
материализирани граници на имотите и съответства на плана за земеразделяне.
Твърди се, че е налице съгласие на всички собственици на засегнатите имоти.
Иска се от съда да отмени отказа като незаконосъобразен и да задължи
административния орган да издаде заповед за одобряване на исканото изменение.
Ответникът по жалбата началникът на Служба по геодезия,
картография и кадастър гр. Ловеч, не се представлява в заседанието по
съществото на спора.
Заинтересованите страни С.В. Д. – М., Р.И.И., И. К.И., П.К.С., М.К. *** и
Областна дирекция Земеделие-Ловеч не се явяват и не се представляват в
заседанието по съществото на спора.
Съдът, след като прецени
законосъобразността на обжалвания индивидуален административен акт с оглед
разпоредбата на чл. 168 ал.1 във вр. с чл.146 от АПК, и доводите на страните,
след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото
доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в рамките на
преклузивния срок от легитимирана страна. Същата е редовна от външна страна и процесуално
допустима. Разгледана по същество е неоснователна.
По делото са събрани писмени доказателства,
изслушано е вещо лице по допусната съдебно-техническа експертиза, заключението
по която е прието от съда и съдът го кредитира след анализ и съпоставка с
останалите събрани по делото доказателства като компетентно изготвено,
непротиворечиво и вярно.
Обжалваният отказ е издаден от компетентен орган видно
от представената по делото Заповед № РД-13-59/16.03.2012 г. на изпълнителния
директор на АГКК-София, в предвидената писмена форма. Спорно по делото е дали
при издаването на заповедта са нарушени материално-правни разпоредби и
процесуални правила.
На 22.06.2012
г. е подадено заявление до СГКК-Ловеч от В.Б.Д. с ЕГН********** за изменение на
КККР на с.Чифлик за имоти с № 81476.74.3, 81476.74.4 и 81476.74.5. Към
заявлението е приложен проект на изменението /лист 28 и следващи от делото/.
Заявлението е с вх.№ 94-9609. Въз основа на заявлението и съдържанието на
проекта служители на СГКК-Ловеч са изготвили и представили на заинтересованите
лица Акт за непълноти и грешки № 159/23.07.2012 г. за поземлен имот с №
81476.74.3 по КККР на с.Чифлик общ.Троян. Видно от проекта за изменение на КККР
на с.Чифлик и от заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-техническа
експертиза, проектното изменение на КККР засяга и ПИ № 81476.74.608 /лист 37,
40, 42, 54, 55, 57, 64, 295 и 296 от
делото/.
Безспорно
е установено по делото, че Община Троян е вписана в кадастралния регистър като
собственик на ПИ № 81476.74.608, ливада с площ от 733 кв.м., без документа за
собственост. Безспорно е установено, че с предвиденото изменение площта на ПИ №
81476.74.608 става 533 кв.м. /лист 14, 15 и 57/, като част от имота след
изменението попада в имот № 81476.74.4 и част в имот № 81476.74.3 /лист
296/. При това положение и при
установеното засягане на поземления имот от предложеното изменение, Община
Троян безспорно е заинтересовано лице в производството по подаденото от
жалбоподателя заявление. Правния интерес и качеството заинтересована страна се
определя от записванията в кадастралния регистър за засегнат от изменението
поземлен имот, а не от действителното съществуване на правото на собственост
или вещното право. Административния съд не проверява основателността на
вписванията на лицата като собственици в кадастралния регистър. Спорът относно
основателността на вписването на Община Троян като собственик в кадастралния
регистър за ПИ № 81476.74.608 са подсъдни на РС-Троян и е спор за материално
право. В производството пред административния орган и пред съда по настоящото
дело при определяне на заинтересованите лица се вземат предвид записванията в
кадастралния регистър така, както са направени. Безспорно Община Троян е била пряко
засегнато от изменението заинтересовано лице в производството пред административния
орган /§1 т. 13 от ДР на ЗКИР/, тъй като е била вписана в регистъра като
собственик, макар и без документ за собственост, и съставеният акт за непълноти
и грешки е следвало да бъде подписан и от нейния законен представител, съгласно
императивното изискване на чл. 53 ал.3 от ЗКИР.
На 10.10.20132 г. е издаден оспорения отказ на
Началника на СГКК-Ловеч. Действително, в отказа е посочено заявление № 94-6523/
04.05.2012 г., но от мотивите на отказа е видно, че се касае за искане за
изменение на КККР на с.Чифлик в частта за ПИ № 81476.74.6, 81476.74.5, 81476.74.4,
81476.74.3, 81476.74.608, което заявление е подадено от В.Б.Д., и
административният орган ясно и недвусмислено, поради отказ на Община Троян да
подпише изготвения Акт № 159/23.07.2012 г. за непълноти и грешки, е
отказал попълване и поправка на КККР за
ПИ с идентификатори 81476.74.6, 81476.74.5, 81476.74.4, 81476.74.3, 81476.74.608.
Съдът намира, че допуснатата от административния орган грешка в посочения
входящ номер на заявлението не води до незаконосъобразност на издадения отказ,
тъй като от съдържанието на отказа може по безспорен начин да се установи по
искане от кое конкретно заинтересовано лице с предмет кои конкретни поземлени
имоти се постановява отказа.
При наличие на акт за непълноти и грешки, който не е
подписан от всички заинтересовани пряко засегнати лица, с представен от Община
Троян като заинтересовано лице изричен писмен отказ да подпише съставения акт
за непълноти и грешки /лист 18/, административният орган е стигнал до
единствения правен извод, че исканото изменение на КККР не може да бъде
одобрено, поради което правилно и законосъобразно е отказал да издаде акт за
попълване и поправка на КККР за процесните имоти. Законът изрично предвижда при
всички случаи на изменение за отстраняване на непълноти и грешки на основните
данни в кадастралната карта и кадастралните регистри да се съставя акт за
непълноти и грешки. /чл. 53 ал.3 от ЗКИР/.
Чл. 53 от ЗКИР съдържа три хипотези на изменение на КККР, като по молба
на заинтересовано лице се извършва само отстраняването на непълноти и грешки в одобрена
и влязла в сила КККР – чл. 53 ал.1 т.1 във вр. с ал. 2 и ал.3 от ЗКИР. За да е налице законосъобразно отстраняване
на грешките и непълнотите във влязлата в сила КККР, освен материална
компетентност на административния орган, следва да е налице и законосъобразно
протекло производство, при спазване на административно-процесуалните правила.
В случая, тъй като не е налице изменение въз
основа на влязло в сила съдебно решение, следва да е съставен акт за непълноти
и грешки подписан от служител на СГКК гр.Ловеч, и от заинтересованите
лица - собствениците на засегнатите от изменението поземлени имоти, сред
които попада и ПИ №81476.74.608.
По делото е представен акт за непълноти и
грешки, който не е подписан от всички заинтересовани страни, като е представен
и изричен отказ на Община Троян да подпише акта. Това, че вероятно вписания
като собствен на общината поземлен имот е земеделска земя по чл. 19 от ЗСПЗЗ не
е относимо към качеството й на заинтересовано лице, определено като такова въз
основа на изричното записване в кадастралния регистър като собственик или
носител на друго вещно право върху имота. Както по-горе бе посочено, съдът в
настоящото производство не проверява основателността и законосъобразността на
вписването на Община Троян като собственик на имота в кадастралния регистър. Изменението
на кадастралната карта е уредено в чл.53 от ЗКИР като безспорно производство.
Изискването на закона за съставяне на акт е императивно, като не се предвиждат никакви
изключения от правилото актът да бъде подписан от служител на СГКК,
заявителя и всички собственици на пряко засегнатите от измененията имоти,
освен когато става дума за изпълнение на влязло в сила съдебно решение, какъвто
не е настоящия случай. Следователно оспореният отказ е издаден в съответствие с
материално правните и административно-производствените правила.
Като се има предвид възможността да се
отстраняват очевидните фактически грешки в акта и след изтичане на срока за
обжалване /чл. 62 ал.2 от АПК/, това че поради съдебното му обжалване отказът
не е влязъл в сила, и че с писмо вх.№ 1921/18.06.2013 г. /лист 330 от делото/
административният орган е уточнил номера на заявлението, съдът намира, че
допуснатата фактическа грешка в отказа не води до незаконосъобразността му.
С оглед изложеното съдът намира, че не са
били налице всички предпоставки за одобряване на исканото изменение, жалбата се явява неоснователна и следва да
бъде отхвърлена.
Воден
от горното, Ловешки административен съд, шести административен състав, на осн.
чл.172 ал.2 предложение последно от АПК
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ като
неоснователна жалба с вх.№2859/22.11.2012 г. подадена от В.Б.Д. *** с ЕГН**********
против Отказ № 94-9609-11-10-15634/ 10.10.2012 г. на началника на СГКК
гр.Ловеч, с която е отказано попълване и поправка на КККР на с.Чифлик общ.Троян
обл.Ловеч в частта за поземлени имоти № 81476.74.6, 81476.74.5, 81476.74.4, 81476.74.3,
81476.74.608.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщението чрез
ЛАС пред ВАС на РБ.
Препис от решението да се връчи на страните по делото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: